tirsdag 29. januar 2008

Gammelt og nytt

Jeg liker godt kombinasjonen mellom gammelt og nytt og har mye av det i mitt hus. Liker å bevare det opprinnelige, men samtidig flette inn det nye og moderne for å skape et hjem vi alle kan trives i. Elsker alle rare vinkler og gamle gulv i huset, men ønsker samtidig moderne komfort på bad og kjøkken.
Dette er at gammelt skap som vi har arvet. Fin oppbevaringsplass til servise og sølvtøy. Til høyre på bildet er et stettfat som jeg kjøpte fra; gjett tre ganger...: Molly`s Heaven :-) Foran er det et sølvfat med karafel og glass, samt vase, som jeg kjøpte på " Noll 54". Det er en toppen butikk som ligger i Karlstad. Gry tok meg med dit og gjett om jeg skal tilbake!
Her er et litt større bilde av skapet:
Her er et bilde av spisestuen. Lysekronen er jeg veldig glad i . Den er av samme type som den store kandelaberen som jeg tidligere har vist bilde av. Det er lavt under taket her, så den må heises opp en del, men det er en del av sjarmen synes jeg. På veggen er det halmtapet. Siden jeg har malt stort sett hele resten av huset, synes jeg det er ok å beholde halmtapeten her. Den er egentlig litt kul også :-) Duken er fra Noll 54...
Dette er gulvet i annen etasje. Det er ikke spiker, men treplugger som er brukt og det er litt morsomt. Skakt og rart selvfølgelig. Vi må støtte opp møbler og det er en utfordring å henge opp gardiner. Skal vise senere hvor skakt taket er. Det er litt av sjarmen, da...
Detalj fra veslejenta (Lillegull) sitt rom :-)
Og så til det mer moderne... Det var opprinnelig to baderom her, som vi valgte å gjøre om til ett stort. En formidabel jobb å lage bad med fliser i annen etasje i et gammelt hus, men vi ønsket et moderne og komfortabelt bad. Jeg kunne sikkert ha tenkt meg et romantisk og gammeldags et også (Molly sitt er toppen!), men liker som sagt å blande litt stiler og badet er et privat rom som skal være funksjonelt for en familie på 5, hvorav 4 jenter :-)
Jeg har en viss forkjærlighet for stål på bad og kjøkken. Skal vise bilder av kjøkkenet senere, hvor det er stål hvitevarer, men gammel innredning, matskap og landstil fra Molly`s Heaven.
Badet fungerer i alle fall bra for oss. I tilknytning til badet har vi et såkalt omkledningsrom. Dette rommet er jeg veldig glad i, og det er også min mann siden vi er så mange jenter her :-)
Der er det skap, knagger, stoler, benker og ikke minst et stort sminkespeil og bord! Eneste grunnen til at jeg fikk lov til å gjøre om to bad til ett var at vi skulle ha speil og bord her slik at han også kan få dusje eller bade i fred...
Føler at jeg har laget et langt innlegg denne gangen også, men blir liksom så ivrig... Innredning og interiør er utrolig spennende og jeg får så mange gode input av alle dere bloggvenner! Det er godt med nye ideèr og tilbakemeldinger slik at jeg ikke helt stivner i det gamle :-)
Og som sagt så ønsker jeg både ris og ros, samt gode råd!
Ha en God Natt, alle sammen! Hilsen Britt :-)

12 kommentarer:

Synnøve. sa...

Vilket hus! Hur gammalt är det? Älskar gamla snea och vinda hus.
Vi bor i ett sånt hus med.Golven lutar innåt, väggarna är snea, och det knirkar i huset. Det är ett levande hus.
Ser med spänning fram mot flera bilder.
Kram Synne :)

Sussie sa...

Vilket underbart hus! Jag tapeten och golvet med träplugg är såååå snyggt. Håller med om att det är skönt med komfort i badrum och kök, det är vårat projekt här hemma som står på tur. Jag läste i sidan att du gillar Singstar och Harry Potter, Jag med :) Det är ju så härligt att vara stjärna för en stund :p Ha en fin dag idag.

Gry sa...

Det er så koselig hos dere, det kan jeg skrive under på :-) Liker også blandningen mellom gammelt og nytt og syns dere balanserer dette så bra!

Hi,hi...beste delen av badet viste du ikke!!! Men det kanskje kommer senere? Skal ikke röpe noe ;-)

Vi får höres litt närmere helga, Britt. Jeg er ikke helt i form idag, men vi må krysse fingerne!

Du er vel ute i stallen nå, men vil passe på å önske deg en fin dag (selv om du kanskje leser dette i kveld)

Klem Gry

Lynetmor sa...

Hei, så fin blogg du har og så fint du har det :-)
Vi har hytte oppe ved Brumundkampen og jeg kjenner noen i Vangsåsen. Er veldig fint der. Ønsker deg en fin dag :-)

Sussie sa...

Hej igen. Såklart blir jag jätteglad att du vill följa med mig. Nu blir det tyst på min blogg i ca 2 veckor och sen kör jag igång, under tiden kikar jag in här och kollar läget :) Jag tjoar till när jag börjar igen, ha d gott, kram.

Anonym sa...

Fin ljuskrona i matrummet.Niverkar ha många fina gamla möbler i ert hus det gillar jag.Klart att man vill ha modernt i kök och badrum.fast jag förstod inte riktigt vad skakt taket betyder.Kram Katta

Aalerud Stall sa...

Hei på dere!

Takk for hyggelige kommentarer!
Tenkte jeg ville si til deg Zanna, at jeg setter pris på at du vil ha meg med videre :-) Du lager så utrolig mye fint på Änglaverkstan at jeg ønsker å linke hit også, hvis det er mulig? Skjønner godt at du velger å ikke ha helt åpen blogg lenger. Gry gjorde samme vurdering for en tid siden, som du sikkert vet. Selv har jeg ingen webcounter enda, så jeg aner egentlig ikke hvor mange som er innom og kikker her...
Katta, skakt taket ja... Det betyr rett og slett at taket er skjevt (Å, Gry eller Synne, her tror jeg dere må hjelpe meg og forklare for jeg vet rett og slett ikke hva skakt er på svensk!) Ingen vinkler er rette her i hvert fall, det samme gjelder gulvet. Hvis du slipper ned en klinkekule vil den trille bort til nærmeste vegg, skjønner? (Og jeg er utdannet pedagog... skulle ikke tro det!)

Hyggelig at du stakk innom lynetmor. Skal ta meg en tur innom din blogg og kikke også :-)
Og Gry, jeg ringer deg i kveld for å høre hvordan det blir. Har lagt igjen en kommentar på bloggen din :-) Ønsker alle en flott kveld! Hilsen Britt

Gry sa...

Skakt = snett.

Du Britt, det ser ikke så bra ut. Jeg klarte meg ikke unna, og har ligget hele dagen. Er oppe en liten tur for å teste hvordan det går. Har dessverre höy feber og hodepine også...

Det ha jo gått akkurat to dögn mellom hver person som har blitt sjuk; E blev sjuk om torsdagen, S på lördag, A på tirsdag og jeg idag. Da er det vel mannen i huset sin tur sånn passe på fredan da?!!

Hvis det ikke blir noe i helga, så har vi dessverre to helger på raken som vi ikke kan .-( Vi får höres närmere i morra.

Klem Gry

elin1976 sa...

Hallo.
Nei jeg er ikke fra Hedemark men ble forelsket i stedet i februat 1994 da vi bodde i nesten en mpned på Ajer. Du vet når man bare ikke har lyst til å reise hjem igjen fordi man føler seg så hjemme. Etter det har jeg vært der minst 25 ganger og fått masse gode venner.
Så gode venner at vi har kontakt ukentlig:O)

elisabeth sa...

Psst! Jeg la igjen svar til deg på bloggen min:)

Jeg kommer ikke inn på bloggen til Gry....
Og en ting til...du må hjelpe meg med noen spørsmål, ta en tur innom;)

Sigurd Olav Silset sa...

Koselig hjem du har, Britt:) Må være spennende å ha en slik gård! Vårt hus er bygd tidlig på 80-tallet, en stil som ikke er min i det hele tatt. Knøttlite kjøkken, og ei alt for stor stue, med masse stoooore vindu fra tak til gulv, ønsker meg stooort kjøkken og ei lita koselig stue isteden, men men , en får vel være fornøyd med det en har, og heller prøve å gjøre det litt om til sitt etterhvert:) Misunner ikke de som skal bygge seg nytt hus i dag, med tanke på de prisene som er!!
Kjekt med lange innlegg fra deg synes jeg!

Gry sa...

Ja, ring meg i kveld. Jeg er absolutt ikke bra. Har akkurat sovet noen timer igjen, men er så otrulig svimmel....Martin föler seg ikke helt vel han heller :-(

Ha,ha..nei, ingen sytalenter der i gården nei- i så fall et godt skjult talent!

Vi snakkes! Klem Gry