torsdag 31. januar 2008

Vårfornemmelser

Jeg lider av et merkelig syndrom for tiden... Det rammer meg alltid i slutten av januar og kalles vårfornemmelser. Det er alt for tidlig for slikt her hvor jeg bor, men fornuften vil ikke høre på det øret. Vi har vår årlige "sommerferie" i begynnelsen av januar, fordi vi ikke har tid til å reise bort om sommeren. Da er det høyonn og mye annet som hører gårdslivet til og dessuten elsker jeg Norge om sommeren uansett vær; det er jo sommer! Så de siste 5 årene har vi reist rundt 1. nyttårsdag til sørspissen av Tenerife, hvor været er superstabilt året rundt! Vi hadde for femte året på rad i snitt 27 grader i skyggen og strålende sol; kan det bli bedre? Ble rimelig solbrente første dagen, da vi melkehvite og optimistiske la oss i solen noen timer og var selvlysende rosa i mørket på kvelden :-) Uansett denne tidlige følelsen av sommer gir meg en kickstart på våren og vinteren virker faktisk litt kortere. Nå har dagene blitt 2 timer og 6 minutter lengre her hvor jeg bor!
Disse bildene er fra leilighetshotellet hvor vi bodde denne gangen; Parque Christobal. Helt perfekt for småbarnsfamilier, vi hadde en trapp fra balkongen og ned til bassenget. Hotellet lå 50 meter fra handlegater/restuaranter og 5 minutters gange fra strendene, og det var likevel utrolig stille og skjermet der! Vi var de eneste som bråkte litt da vi satt ute på balkongen og spilte kort på kveldene :-)
Merker at jeg lengter tilbake når jeg ser på bildene :-) Mange spør oss hvorfor vi gidder å dra tilbake til samme sted, men vi liker oss kjempegodt der og reiser kun med ett mål for øyet; å slappe av i sol og varme! Back - packing i ødemarken der intet menneske har satt sin fot frister ikke med en 5 - åring; det får bli senere... Ungene ligger stort sett i bløt enten i bassenget eller på stranda og så pleier vi å leie bil en dag. Dette året gikk turen til Loro Park på nordenden av Tenerife. Flott park med verdens største samling av papegøyer, samt et spekkhoggershow og delfin- og sjøløveshow som var helt fantastisk! Men klimaet i nord er mye fuktigere og noen grader kaldere, så sørspissen anbefales for de som er mest opptatt av sol og varme :-)
Det er veldig variert natur på Tenerife, alt fra toppen av Teide (som rager 3700 meter over havet) til sandstrendene i Los Cristianos. Teide er en vulkan, som hadde sitt siste utbrudd i 1896. Helt oppe på toppen ligger det snø og det kan være ned mot - 10 kuldegrader. Kult å se på gradestokken i bilen; det starter på rundt 25 grader nede ved havet og synker gradvis jo lenger opp i fjellet man kommer. Stigningen er bratt og det er en vernet pinjetreskog som vokser på bare lavaen. Fra Teide og ned mot Puerto de la Cruz stiger temperaturen igjen og det blir utrolig grønt og frodig. Luftfuktigheten er så høy at det begynner å dugge på rutene i bilen.
Strandpromenaden by night... Det er en herlig følelse å sitte på en av de mange uterestaurantene ved Atlanterhavet en sen kveld i januar. Gradestokken på skiltet viser 20 grader klokken 23 om kvelden og man hører bølgene slå inn mot rullesteinstranden; toppen!
Med vårfornemmelsene mine følger også alltid en stor trang til å pusse opp! Jeg er veldig fornøyd med vårt hvite, luftige soverom, men etter inspirasjon fra Molly`s Heaven og flere av dere medbloggere, har jeg lyst til å gjøre noen forandringer... Skapveggen skal males, den er offwhite og gammeldags, men jeg har ikke rukket å få gjort det enda. Skal vise bilder når prosjektet kommer igang. Først og fremst nå har jeg tenkt å kjøpte et toalettbord med gammeldags kontorstol fra Molly`s Heaven. Dessuten skal jeg henge opp det bildet som støver ned og fremdeles står på gulvet (kremt, kremt...). På dette bildet ser dere litt av den gamle jernsengen som vi arvet etter oldeforeldre. Den er 90 år gammel og laget hos Christania Jernvareforretning. Jeg har lakkert den om igjen, for den var veldig stygg og rusten. Har også lagt i ny sengebunn, for det var springfjærer som lå omtrent nede på gulvet. På nattbordet mitt finnes det som er mitt must; en vannkaraffel med glass, samt en kaffetrakter for to kopper som jeg fikk av jentene mine julen 2006. (Er et utpreget B-menneske som ikke fungerer uten en kopp kaffe om morgenen).
Som dere ser er det mye hvitt her. Det som ikke synes på dette bildet er vinduene med utgang til en balkong. Der har jeg hvite, luftige gardiner som jeg har kjøpt på Ikea. Ute på balkongen er det fint å sitte med en morgenkaffe eller et glass hvitvin på sommerkveldene...
Gry, var det dette bildet du tenkte på ?
Ønsker alle mine medbloggere en kjempefin torsdagskveld! Dere inspirerer meg (til min manns store fortvilelse...), så nå har jeg virkelig lyst til å pusse opp de rommene vi ikke ble ferdig med da vi flyttet inn i 2005.
Hilsen Britt :-)

23 kommentarer:

Synnøve. sa...

Tenerife.....
Det er mange år sen det.
Får lyst å reise tilbake når eg ser dine bilder.
Trur eg ska ta en prat med gubben om ferie snart.
Drömmer meg videre eg.
Nattaklems Synne :)

Gry sa...

Ja, visst var det jacuzzin jeg savna,ha,ha... og egentlig den superspacade dusjen som nesten krever en hedelig, gammeldags IQ-test före bruk :-) Den er også bare såå herlig!!

Ikke til å unngå å bli reiselysten når du viser bildene fra Tenerif....Det er nesten halve fornöyelsen å glede sig före og drömme seg tillbake til en ferietur :-)

Vet ikke helt hvordan det står til idag...Er fremdeles svimmel, men skal spise litt så kanskje det blir bedre. Vi snakkes senere idag. Kjör forsiktig! Klem Gry

Anonym sa...

Hej Britt! Vad härligt med solsemester skulle inte ha nåt emot att åka iväg nu.Är det nån gång på året man borde åka iväg så är det väl i Januari-Februari.Vilket jättefint litet bord ni har i sovrummet.Och karaffen,jag har också karaff vid sängen så.Ha de! kram Katta

LiSbEtH sa...

her er det snø, snø og snø, så jeg og vil til syden... vi har bestilt oss tur til Gran Canaria der vi har leilighet 12. april, men det er så lenge til... Du ba om oppskrift på brød... tenker jeg lager et innlegg om det. Kommer snart. Tålmodighet må man ha sammen med meg... :)

Sussie sa...

Härligt med solsemester i väntan på våren :) Vilka underbara bilder, det där badrummet skulle jag inte ha något emot att ha här hemma, jag tycker att det är så fint med turkost glas. Ha en fin helg, kram.

Lene sa...

Ahhhh... Nå har jeg kosa meg her. Først er vi alle mann stappmette og tilfredse etter egen variant av biff alà Gry (ikke med svinefilet, men kyllingfilet). Mmmmm.... Nydelig. Sligger nå på sofaen med laptopen - og bare nyyyter vårfornemmelse - og skikkelig sydenstemning hos deg. Sååå flott du har skrevet - du frister jo bedre enn en sydenbrosjyre. Og jeg skjønner godt at man velger samme sted igjen og igjen - når målet er avslapning. Da vet man at der har man det braaaa :))

Vi reiser til Costa del sol i mars - og gleder oss stort. Bare slappe av å kose oss sammen med døtrene og barnebarnet til min mann. Min sønn hadde altsp ikke tid til å være med moder`n på tur. Han ferierer forøvrig på Fuertoeventura sammen med kompiser akkurat nå. Har det visst som plomma i egget.

Det soverommet deres ser bare såååå flott og romantisk ut. Utrolig søtt og lekkert nattbord du har :) Og badet - mmmmm.... Så utrolig heldige dere er som bor så flott til - og så deilig innendørs i tillegg :))

Ha en finfin kveld, Britt - og tusen takk for herlige drømmesegbortbilder :))

Lene sa...

....glemte - hvor i all verden har du fått tak i den vekkerklokka???? Helt utrolig fin - og bare Lene de Lux ;))

Lene sa...

Hahahaha :) Nå fikk jeg meg en god latter :) Den var herlig :) Har hatt mine egne måter og metoder å møte sure miner på, men denne har jeg aldri tenkt på før. Og jeg tenker den ganske så snart prøves ut i praksis, hihi :)

Ha ei riktig god natt til gards :)

Må visst innom Landliv å se etter klokke - tusen takk for tipset :)

Aalerud Stall sa...

Hei!

Takk for koselige kommentarer :-)
Nattbordet er et ekte IKEA! Jeg elsker IKEA, de har så utrolig mye fint og er så i forkant av innredningstrendene. Skal til "mitt" IKEA i neste uke. Det ligger på Furuset i Oslo og jeg er der noen ganger i året sammen med en god venninne. Vi greier faktisk fint å fylle opp Chevyen min, altså... Faktisk finner vi ut hver gang at jeg har jo altfor liten bil!
Vekkeklokken er fra Landliv, en nettbutikk som jeg skal linke dit bare jeg får somlet meg til det. Nå skal jeg legge meg; God Natt!

Aalerud Stall sa...

Lene, jeg har prøvd dette "trikset" i en del forskjellige settinger. Blant annet på kjøpesenter med horder av spinnville pensjonister som med mord i blikket kjører deg ned med handlevogna på jakt etter billig kjøttdeig... Det er faktisk ganske morsomt :-) Tror det må være overraskelsesmomentet som gjør susen...

Anonym sa...

Bra att ha en sån chevy när ni ska på Ikea.Vi är såna där innerstadsbor som inte ens har en bil,vi hyr när vi behöver därför blir det väldigt sällan vi är på Ikea. Den låten Im a bitch... känner jag till. Det är bra med musik om man vill avreagera sig själv spelar jag No fun, med Sex pistols på hög volym när jag vill avreagera mig.Jag lovar att man blir mycket lugnare efteråt:D
kram Katta

Sigurd Olav Silset sa...

Så delig med syden-tur! Kjenner til det sommerferie problemet. Mannen og jeg dro også to år på rad på tur til Gran canaria i januar. Helt perfekt å feriere på den tiden av året! Om sommeren klarer vi maks å skvise inn to-tre dager på hunderfossen. Men slik er det når en driver gård.... Etter at ungene har kommet, har vi ikke vært i syden, savner det litt, men samtidig synes jeg det er litt stress å reise med små unger. Og nå har jo mannen sørga for å ha fullt opp med snøbrøyting og isgrusing, så nå blir det ikke ferie i januar heller:) Men men, så lenge en trives så er det vel ikke så nøye med ferie.... Mannen sier at når vi blir "gamle" skal vi flytte til "syden" og ta igjen for alle tapte ferier...:)Vet ikke helt jeg da, trives nok best i Norge uansett:)
Ha en fin søndagskveld!

Gry sa...

Pst! Jeg har "pimpa" bloggen min!

Klem Gry

Gry sa...

Enig, strykefritt er best! Men det SER fint ut med en sånn flaske ved siden av strykebrettet, som forövrig har to cm med stöv på seg....

Snö, det har vi også fått- og mista igjen. Komiskt alltså. Först laver det ner og ryddemannskapet kjörer og kjörer dögnet runt. Så, akkurat i tid til gatene er fine og kjörbare igjen, da begynner det å regne og snön smelter bort. Må föles litt forgjeves å jobbe under sånn stress for ingenting....

Vi snakkes, kanskje i morra? Ikke umulig at jeg tar meg en tur til uka ;-)

Klem Gry

Aalerud Stall sa...

Mye stress med snø ja, bare spør Pål... Koselig om du kommer en tur til uka :-) Snakket med fadern i stad og han skal hjem i morgen. Gleder seg nok veldig til det og han høres ut til å være i fin form!
Ha en God Natt og hils "den gamla"... Klem Britt :-)

Anonym sa...

Självklart är du välkommen att vara med i utlottningen.Lycka till.Jag kan tänka mig att det är svårt att fickparkera den chevan, huga! Själv är jag ärligt talat livrädd att köra bil i stockholmstrafiken,utanför stan älskar jag att köra bil men i den här stan är det helt hysteriskt i trafiken.Vi har varit nära att bli påkörda på övergångsstället flera gånger fast vi haft grön gubbe när vi gått till dagis jag och dottern min,här får man va riktigt rädd i trafiken.Ha det så bra idag.Kram Katta

Lene sa...

Hei på deg i natten :)

Vet du - noe av det værste jeg vet er forskjøøsbehandling - og iallefall på søsken. Har akkurat vært innom din kjære søster med en nattklem - så da skal det jammen en hit og!! En smule sliten i kveld (ikke rart - det er visst natten allerede). Vært på farten i hele ettermiddag kveld, så nå tenker jeg sengen ekstra god :)

Ja - her kommer den: Nattklemmen :)) Sov så godt :)

Lene sa...

Jaaaada - jeg er supergod på rettskrivning i kveld - men du er smart og forstår ;))

Aalerud Stall sa...

Katta, jeg er enig med deg i at det ikke er så morsomt å kjøre bil i byer! Vi var i Stockholm for et år siden og skulle finne igjen et hotell; det var ikke så lett selv om vi brukte GPS-navigasjon. "Damestemmen" ba oss hele tiden "ta en u-sving dersom det er mulig"...
Flott at jeg får være med i konkurransen :-) Og så må dere gå forsiktig i trafikken! Det er bedre å komme litt for sent enn å ikke komme frem er mitt motto!

Lene, så koselig å få nattaklem! Det varmer selv om jeg ikke så det før nå :-) Jeg og Gry er begge enige om at du er en fantastisk person; godt det finnes slike som deg! Verden blir et bedre sted dersom vi alle er litt flinkere til å bry oss om hverandre og ikke la den travle hverdagen sluke oss helt. Det er mye sant i at hvis man gir noen et smil, får man et tilbake :-)

Jeg ønsker alle min flotte bloggvenner en toppers dag! Skal prøve å få laget et nytt innlegg før Grey`s Anathomy i kveld. Nå må jeg løpe; Hej då :-)

Gry sa...

Britt, jeg har pimpat Charlie,hi,hi... Se seneste inlegget;-)

Klem Gry

Gry sa...

Ha,ha...ikke umulig at han höyer på bryna,nei...Det står jo PUNK på båndet hans, så det er vel litt mer rock som gjelder :-)

Skjönner at du har mye å gjöre. Stakkars deg, må ikke slite deg ut da. Vet ikke helt når jeg kommer, hadde tenkt litt på i morra, men det kanskje ikke passer for deg hvis du er opptatt?

Vi kan vel ringes senere i kveld. Jeg/vi skal på möte ang skolestart for Adam. Skal bli moro å treffe lärere og klasseforeldre! Er nok hjemme ved 20-20:30 tiden.

Klem Gry

Anonym sa...

Hallå Britt!Tack för ditt beröm,pokalen är gammal vi har ärft den så jag vet inte hur gammal.Eukalyptus kan man nog köpa i blomsterbutiker men jag handlar på Hötorget,det är ett torg där där det dagligen säljs massor med blommor och grönsaker.Jag brukar oxå använda eukalyptusolja när jag är förkyld på en liten näsduk som jag då inhalerar från eller i en aromalampa.fast här kan man inte köpa oljan på apoteket utan på hälsokostaffärer.Ha en bra kväll. kram Katta

Synnøve. sa...

Hei Britt.
Har ett spörsmål.
Nå når Gry kjem så ska dere feire jula og alt som er. Men har dere juletre?
Ha en kjempekoslig helg med söstern og resten.
Klems fra Synne :D