søndag 27. januar 2008

Litt av hvert

I dag omhandler bloggen min litt av hvert, som overskriften hinter om... Hentet pakke fra Molly`s Heaven i går, og det er jo rene julaften og påske på en gang :-) Har ikke rukket å ta bilder av alt det flotte jeg kjøpte denne gangen, men det kommer mer etterhvert! Vil samtidig takke Molly`s Heaven for gavekortet som jeg og min søster delte; Tusen hjertelig takk! Denne lanternen har fått hedersplassen i hovedinngangen. Liker godt den rustikke og gammeldagse stilen ute. Her oppe har vi skigarder og ikke hvitmalte stakittgjerder, så da passer det godt med litt røft tilbehør...

Denne konglekransen henger også ved inngangspartiet. Den kjøpte jeg egentlig til jul, men fant ut at den passer godt nå i vinterhalvåret, så den skal få henge der frem til det blir vår.

Speilkommoden står i gangen og var et av de møblene som fulgte med gården da vi tok over. I vasen (som er fra Modern House) er de vakre rosene fra Molly`s Heaven. Jeg ble positivt overrasket over hvor fine de er i virkeligheten. De er laget av naturmaterialer, så det er sikkert derfor de virker mer ekte enn silkeblomster.

Likte godt denne bakebollen fra Molly`s Heaven. Den har gummikant under og er ganske tung, slik at den står stødig på bordet. På bildet er det også en eggekurv fra samme sted :-)
Stettefatet er fra Indiska. I bakebollen er det Foccacia, som er ubeskrivelig godt, blant annet til suppe. Oppskrift følger litt lenger ned.

Bollen under er til pannekakerøre og var noe av det første jeg kjøpte fra Molly`s Heaven.
Den er i samme stoff som bakebollen (Melamin) og er kjempesøt, synes jeg. Vi bruker den flittig, både til "norske" og amerikanske pannekaker. Selvsagt står den fremme i en hylle på kjøkkenet...

Siste bilde i dag. Kokebokstativet er også noe jeg har kjøpt før. Synes det er dekorativt og dessuten er det praktisk! Boken " Skje din vilje" er flittig i bruk og som man skjønner av tittelen handler den om supper :-) Det er også morsomme sitater (om supper) og flotte bilder i denne boken. F.eks fra Jim Carreys skikkelse på kafèbesøk i filmen "Dum og dummere":
- What`s the soup de jour?
- It`s the soup of the day.
- Hmmmmm, that sounds good. I`ll have that.

Så til oppskriftene. Fredag laget jeg Gry sin fantastiske oppskrift på svinefilet med fløte, creme fraiche og mye annet godt (selv om jeg lovte mine tenåringsdøtre å ikke lage noe kjempegodt i helgen, fordi de var på besøk hos en venninne i Tønsberg...). Men hysj, hysj!
Uansett; i går laget jeg kremet soppsuppe (det liker ikke ungene...)
og bakte Foccaciabrød til (det liker ungene...).
Kremet soppsuppe (fra boken "skje din vilje") - 4 porsjoner
300 g sopp; kantareller, steinsopp etc.
2 ss smør
1 finhakket sjalottløk
1 dl sherry eller hvitvin
2 ss finhakket timian
8 dl kylling eller kjøttkraft
2 dl kremfløte
Havsalt
Nykvernet sort pepper
Jeg improviserte grovt, fordi jeg ikke hadde alle ingrediensene. Brukte fersk champignon, og i tillegg tørket steinsopp som jeg la i lunkent vann og tok vare på kraften. En liten bit vanlig løk istedet for sjalott. Tørket timian istedet for fersk og portvin (som jeg har i skapet til matlaging, det er helt sant altså...) istedet for hvitvin/sherry.
Fremgangsmåte:
1. Rens og grovhakk soppen
2. Stek løken og soppen i smør, 10 min. på middels varme. Tilsett vin, timian og kraft.
Kok opp og la suppen koke i 20 minutter.
3. Kjør suppen til purè i foodprosessor eller med stavmikser. Tilsett fløte og kjør videre et par
minutter. Varm opp og smak til med salt og pepper. Pynt med sprøstekt sopp og timian.
Foccacia:
30 g gjær
2 ss honning
6 dl lunkent vann
1 kg hvetemel
1 ss salt
1 dl olivenolje
1 ss havsalt
1 ss tørket rosmarin (evt. pesto eller tomattapenade, olivener etc.)
Fremgangsmåte:
Rør ut gjær og honning i det lunkne vannet. Jeg rører alltid ut tørrgjæren i vann også, da kan vannet være litt varmere enn ved fersk gjær. Arbeid inn mel og salt samt en del av oljen. Elt godt sammen og la heve i 1 time på et lunt sted.
Ta deigen på bakebordet og elt den godt. Ha den over i smurt langpanne og press den ut med fingrene slik at den dekker hele langpannen. Etterhev i 20 minutter.
Jeg pleier å bruke fingeren til å lage små groper i deigen før jeg har over ønsket topping.
På 1/2 deigen har jeg over olivenolje og havsalt/flaksalt. 1/4 del smører jeg pesto på og 1/4 del med soltørkede tomtater eller krydderurter. Oliven kan også brukes hvis man liker det.
Steker ved 180 grader i 15-20 minutter. Skjær i firkanter og server. Fin å fryse.
Ønsker alle en fin søndagskveld!
Skal få oppdatert blogglinker etc. etterhvert :-)
Hilsen Britt :-)

16 kommentarer:

Sussie sa...

Hej på dig. En sån fin blogg du har. Hittade såklart hit via Gry :) Dina saker som du köpt på Mollys heaven var riktigt fina, särskilt rosorna :) Kul med recept på foccacia, det gillar jag. Ha en riktigt fin söndagkväll.

Gry sa...

Åå, nå fikk jeg lyst til å lage Foccacia! Det var en stund siden sist..og det er så godt til suppe! Sist jeg lagde det så spiste vi opp brödet bare sånn det er, som litt kveldssnacks..hi,hi..

Ikke sant pannekaksskåla er super til pannekaker? Trodde egentlig ikke det skulle spille noen större rolle, men den er bare SÅ mye bedrere enn en vanlig skål! Synd att Mollys ikke har den i lager, skulle gjerne kjöpt en til svigers.

Pröver egentlig å ringe til deg akkurat ni, men det er opptatt- så jeg venter litt. Snakkes;-)

Klem Gry

Synnøve. sa...

Godmorgon.
For noen lekkre ting du fikk i posten.
Den pannekakbollen er sikkert ypperlig til sveler og. Ska legge ut oppskrift på bloggen senere idag.
Kos deg med hestene og den flotte naturen idag.
Kjempeklem Synne:)

Sigurd Olav Silset sa...

hmmm. det var mye fint på en gang! Har faktisk sett på den blå og hvite bakebollen jeg også, synes den såg så fin ut:) Flott kommode du har i gangen din, du ser ut til å ha en skikkelig "herregård" du, heldiggrisen:)
Må prøve ut de oppskriftene dine, hørtes helt himmelsk ut, jeg elsker foccacia-brød!! nam nam!
Og selvfølgelig kan du linke meg, jeg linker deg tilbake:)

Lene sa...

Mmm... Kjenner det bare - her kommer jeg til å dingle en del innom, ja... Når du til og med begynner å diske opp med de deiligste retter. Kjenner faktsik duften av alt det gode, og tennene løper i vann - mmmmat er livretten :)

Og så masse fint du viser, hehe, forstår at du er Mollyfrelst, ja ;) Utrolig mye fint i den butikken :)

Jeg lo så godt når jeg leste kommentaren din hos meg - om tenåringsdøtrene som virkelig lever seg inn i 80-tallet :) Så morsomt, og jeg synes jeg ser dem når mor har dandert og ordna sveisen, og i kjolene dine!! Du har virkelig gjort en god jobb med oppdragelsen, hihihi ;)

Ha en superfin dag - og hils døtrene dine, jeg har sansen for dem :))

Anonym sa...

Vilka jätefina saker du visar.Den där spegelkomoden är ju helt underbar,jag tycker hela gården är så fin.Kram Katta

Gry sa...

Se hva jeg driver med, da...hi,hi...//klem Gry

Gry sa...

He,he...jeg syns absolutt du kan ta deg ett glass til Greys Anatomy! Hvis du vil kan du gå in og se en gang til. Jeg har lagt ut ett nytt, og veldig imponerende (fniss)inlegg akkurat nå;-)

Bank i bordet, men magesyken har roa seg ner litt. DVS ingen fler har blitt syke, så om et par dager vet vi sikkert om vi voksne er smitta!!

Ha en fin kveld! Er veldig missunnelig hvis det er sesong 4 dere ser på nå, for det har ikke begynt her enda. Vet ikke engang om Kanal 5 har kjöpt den...:-(

Hils alle der hjemme! P.S. Har snakka med fadern og det går veldig fint!
D.S. Klem Gry

Aalerud Stall sa...

Så hyggelig (både for meg og Molly`s Heaven)at dere likte tingene! Koselig at dere liker gården også :-) Jeg liker meg veldig godt her, selv om det har sine ulemper noen ganger. I vinter har vi bl.a fanget tilsammen 4 mus inne... Og så synes nok flere av min mer urbane venninner at det er litt langt utenfor folkeskikken, men for meg passer det ikke å bo midt i byen, det har jeg prøvd før :-)

Gry ga meg et tips om at jeg kanskje hadde litt vel mye tekst i dette innlegget, og det er jeg helt enig i! Jeg er en superfersk blogger som gjerne vil ha tips og råd om hvordan jeg kan gjøre bloggen min bedre, så kom med risen også (ikke bare rosen) slik at jeg kan få til dette etterhvert :-)

Ønsker alle en flott kveld og så skal jeg prøve å få lagt ut flere bilder mellom middag, stallarbeid og Greys Anathomy...

Aalerud Stall sa...

Hei Gry!

Nå har vi visst postet akkurat samtidig! Jeg skal såvisst gå inn å kikke på din blogg! Får ikke kommentert før litt senere for jeg holder egentlig på med middagen...
Håper og tror at dere blir friske igjen fort! Bra at fadern har det fint, jeg skal ringe han i kveld hadde jeg tenkt. Stor klem fra meg!

LiSbEtH sa...

Kokebokstativ... Det er noe jeg skulle hatt... Det er så mye kliss og sjokolade inni kokebøkene mine etter å ha hatt de liggende på beken under baking...
Har forresten linket til deg og :)
Ha en fin uke.

elin1976 sa...

Du må bruke disse lakene til noe. De gjør da ingen nytte i skapet. he he
For en herlig blogg.
Rekner med at du kommer fra Hamar traktene? Har vært der mange ganger og har en del venner der. EN FANTASTISK PLASS. Hadde jeg ikke havnet her jeg gjordt så hadde jeg nok bodd på på Ajer. he he.
Er så glad i stedet at jeg faktisk var sikker på at dette var byen :O) Men så møtte jeg mannen i mitt liv...ja ja du vet jo hvordan det pleier å gå men på Hamar der har han vært med meg flere ganger.
Til sommeren skal vi opp i gjen til et vennepar som har fått enda en baby. Må jo se disse små nurkene når de er små mener jeg:O)
For en nydelig gård du bor på.
Her er det mannen som vil flytte på gård slik vi kan kjøpe hester. Akkurat nå i skrivende stund er prinsessa og mannen i stallen. Her er det nørmest krise stemning foir en av hestene som er det døde av magesår i går....å for 20 jenter i 10 års alderen er dette det næmeste man kommer den største krisen de har hatt. De har hengt opp sal og grime, dekken og diverse andre saker å ting på en minne vegg og de gråter å synes dette er såååå forferdelig. uff av meg.
Når det gjelder hullene i veggen gjelder dette kun nede der vi har tapet...oppe der vi har panel trekker det snart, så mange hull finnes der. ha ha ha ha.
Ha en fin kveld:O)

elisabeth sa...

Heisann!
Ang. bestilling av møbler så er ikke det noe problem:) Vi har sendt til nord, sør og vest:) Nå har vi gode rabattavtaler på pallelast, og møbler, da vi sender så mye, så det er ikke avskrekkende priser. Det kommer frem på et par dager og levert på døren!
Ta kontakt på mail hvis du lurer på noe mer!
Så flott at du er fornøyd, og jeg må si du bor fint til...sukk!
Hils søster;)

Anonym sa...

Hallå Britt!Komiskt det med tofflorna du gjorde,jag känner igen det där.Ullen lever ett eget liv!Mina första vantar jag gjorde höll jag på att tappa förståndet innan de blev lika,sen när jag använde dem tog grannens hund dem och slet vantarna i stycken.Kram på dig. Katta

Lene sa...

Hihi... Jasså, så hestemøkk kan man tråkke i - men etpar daggamle kneip er uwææææ... Ungdommen nå til dags ;)

Men jeg er igrunnen litt enig - jeg var sjeleglad det ikke var meg som skulle vaske den leiligheten etterpå - brødsmuler overalt ;) Ikke det at det hadde vært noe bedre med hestemøkk, da ;)

Ha en finfin kveld - både du og dine :)

Cattis sa...

Å så gott det låter med soppan och brödet...mmm nu blev jag hungrig på nattamat.

Väldigt fint kök har du oxå. Ser rejält ut, precis i min smak! och så bra med skålar som är dekorativa :)

Kram
Cattis