lørdag 22. oktober 2011

Senhøst i hagen


Sommeren er definitivt over for denne gang, og nå er høsten snart blitt til vinter. Jeg tok en del bilder av hagen i dag, mens vi ryddet bort utemøbler og tømte blomsterurner for frosne blomster og jord. Det er noe vemodig vakkert over høsten, synes jeg.





Hadde ikke hjerte til å kaste oregano og lavendel enda. Pottene står ute om vinteren for å bli slitte og mosegrodde, slik jeg liker dem.



En enslig rose, som ikke har gitt opp...






Alt klart for vinter & snø, bortsett fra oliventreet som jeg pleier å ta inn om vinteren. Litt vanskelig å få det til å overvintre inne, men jeg gjør et forsøk. Jeg fikk det til et år, og plantet ut et pjuskete tre som ble veldig fint i løpet av sommeren.




Et bilde på høst...




Hagebenken forbereder seg på nok en vinter under et tykt snølag.







Den gamle rognen er 110 år gammel og lever på overtid, for rogn pleier ikke å bli mer enn 50-60 år, men i sommer har den vært mer frodig enn på lenge.







Utepeisen har gjort sitt for i år den også. Nå kan den få hvile til påske, for da pleier vi å måke frem terrassen igjen.




Kanskje litt vanskelig å se hva dette er, men det er et nærbilde av stammen på den gamle rognen. Min kjære mann ønsker å hogge ned rognen, men jeg vil beholde den så lenge som mulig. Den er jo blant annet husvert for en meisefamilie som holder til inne i stammen hver vår.






Sommerblomstene har måttet vike for høstlyng og sypresser.







Denne blomstergruppen består av høstlyng, takløk og noe sølvgrønt som jeg ikke helt vet hva er, kanskje noen av dere vet det?







 Väderstationen har hengt ute i 6 år nå, og blitt passe værbitt og rusten. Hvis tråden blåser bort er det visst orkan...








Til slutt et skilt som henger utenfor inngangsdøren og er veldig nyttig! Leo kan nemlig være temmelig overbevisende...





Da har jeg laget mitt andre blogginnlegg for uken og er dermed i rute ;-) Ønsker alle bloggvenner en riktig fin lørdagskveld! Nå er det tid for å lage ferdig kyllingmiddagen til min sultne familie som lurer på når jeg er ferdig med å blogge... :-) 

5 kommentarer:

Linda sa...

Hei Britt!ja,det er vemodig å rydde vekk sommeren.
Men det er slik en deilig luft ute nå på høsten og flotte farger.
Tenk å ha et fint gammelt rognetre.
Oreganoen og lavendelen må du plante i hagen,da får du dem igjen til våren.Bare ikke klipp dem ned.
Må ha litt og fryse på i vinter.
Klipp dem korte etter 17 mai sånn sirka.Her oss spas noen stauder og urter opp for å bli med på flyttelasset.Høres deilig ut med kyllingryte.God helg til deg og dine.Klem fra Linda:))

Synnøve. sa...

Goaften på gården.
So kjekt å se hvordan dere har det denne tiden på året.

NEI, si til gubben din at han må la den gamle rognen få stå. Er den 110 år så er det ganske unik ju...

Såg vi har samme värstasjon. Min er ikke like rusten da. Trur den ligger inne på vaskerommet.

Ja det er höst nå, men det er en flott årstid synst eg. Har kun noen småplanter å ta inn. Blåbärsbusken må in för det blir orntligt kallt med.

Håper dere har ei flott aften nå.
Her er det snart sengetid kjenner eg. Nå har eg kommet til det stadiet at eg legg meg når eg er trötter, uten å bry meg så mye om dag og klokkeslett :))

Kos og klems Synnöve.

Stina sa...

Vilket vackert hus... och härliga bilder.:-) Stina

Stina sa...

Tack snälla!

Jag brukar göra en vanlig muffinssmet.
Så smälter jag vit choklad och lägger på en liten hög på varje muffins. Sedan får de stå och stelna en stund.
Kram Stina

Herman Grans ♥ sa...

Så fint du har det :)
Likte utepeisen! Ser ut som den har stått der ei stund :)
God helg! Hilsen Grete